Dacia și Tesla, în topul industriei auto europene: Ce arată datele despre producătorul de la Mioveni

de: Andrei Tilimpea
11 09. 2023

Conduși de Tesla Model Y și VW T-Roc, SUV-urile au reprezentat mai mult de jumătate din totalul vânzărilor de vehicule în prima jumătate a anului.

Pentru prima dată, mai mult de jumătate din toate mașinile noi vândute în Europa au fost SUV-uri, arată noile date.

Toate segmentele SUV-urilor au cunoscut o creștere, conform cifrelor cercetătorului de piață Dataforce, SUV-urile mici fiind din nou în fruntea listei ca tip de caroserie favorit în Europa, înaintea SUV-urilor compacte.

Vânzările de SUV-uri au crescut cu 23% în prima jumătate a anului, la 3,37 milioane, oferindu-le o cotă de piață de 51%, în creștere față de 48% în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit Dataforce.

Cererea pentru tipul de caroserie a depășit piața generală, care a crescut cu 17% în aceeași perioadă.

SUV-ul nr. 1 al Europei a fost Tesla Model Y, care a înregistrat 138.152 de vânzări în prima jumătate a anului, devenind liderul general al regiunii în timpul semestrului.

Volkswagen T-Roc a fost SUV-ul nr. 2 vândut și, de asemenea, liderul categoriei de SUV-uri mici, înaintea Toyota Yaris Cross.

Cererea pentru Modelul Y a fost de așa natură încât volumul său a fost mai mult decât triplu față de cel al vânzătorului nr. 2 în segmentul SUV-ului premium de dimensiuni medii, Mercedes-Benz GLC.

Din cauza modelului Y, vânzările din segment au crescut cu 44%, ridicându-l pe locul cinci în general și înlocuind segmentul de mini-mașini, care a scăzut pe locul șase, conform cifrelor Dataforce.

Dacia continuă trendul ascendent

SUV-urile mici și-au continuat alergarea în top din cauza vânzărilor puternice și a varietății crescânde în segment, care anul trecut a depășit mașinile mici ca fiind cele mai populare din regiune și a fost singurul care anul acesta a depășit 1 milion de vânzări în jumătate, la 1,13 milioane.

Dacia Duster a fost pe locul 3, urmată de Peugeot 2008 și Renault Captur. Succesul la SUV-urile mici este răspândit într-o gamă largă de modele, 22 dintre acestea înregistrând vânzări de peste 10.000 în prima jumătate a anului.

Prin comparație, segmentul de mașini mici s-a redus în ultimii ani, deoarece producătorii auto se concentrează pe SUV-uri, care oferă de obicei marje mai mari. În cadrul segmentului, 16 mașini mici au înregistrat vânzări de peste 10.000, dar majoritatea vânzărilor s-au concentrat către cele mai bine vândute. Patru dintre cele șase mașini care au depășit 100.000 de unități în prima jumătate au venit din segmentul mașinilor mici, condus de Dacia Sandero. Mașinile mici Opel/Vauxhall Corsa, Peugeot 208 și Renault Clio au avut, de asemenea, vânzări de peste 100.000.

Vânzările de SUV-uri compacte – al doilea segment ca mărime din Europa – au crescut chiar mai repede (+22%) decât cele de SUV-uri mici (+10%). Sectorul a fost condus de o revenire puternică a creșterii pentru VW Tiguan, care a crescut vânzările cu 43 la sută pentru a recâștiga locul 1, depășind Hyundai Tucson, Kia Sportage și Peugeot 3008.

Segmentul SUV-urilor cu cea de-a doua cea mai mare creștere, din punct de vedere procentual, a fost compactul premium, care a crescut cu 29% la 351.409, ajutat de cererea puternică pentru Volvo XC40, lider în sector.

Un alt factor de creștere pentru SUV-uri în primele șase luni a fost segmentul mijlocii/mari, care au crescut vânzările cu 28% pentru a trece pe locul opt în general. Segmentul a fost condus de Skoda Kodiaq, cu VW ID4 pe locul doi. Segmentul a fost impulsionat și de sosirea SUV-ului în stil coupe VW ID5, Nissan X-Trail și Mazda CX-60.

Alfa Romeo și BMW au intrat în top

Două modele noi au dat un impuls segmentului: Alfa Romeo Tonale, care a terminat jumătatea pe locul 8, și BMW iX1 complet electric, care a completat topul 10.

Cererea a fost suficientă pentru a compensa scăderea vânzărilor liderului de segment de anul trecut, Toyota RAV4, pe care Toyota s-a străduit să-l livreze de la unitatea de producție din Japonia din cauza problemelor legate de lanțul de aprovizionare, ceea ce a dus la mașina să sufere cea mai mare scădere a vânzărilor dintre orice model în primele șase luni.

SUV-urile au ocupat, de asemenea, primele trei locuri în segmentul exotic. Noul BMW XM a fost numărul 1 cu 1.173 de vânzări, înlocuind atât Lamborghini Urus, cât și Bentley Bentayga și contribuind la creșterea volumului total în segment cu 10%, până la 10.388. Într-un sector dominat cândva de mașinile sport cu două locuri, cel mai bine vândut dintre modelele cu acele caracteristici – Ferrari 296 GTB – s-a clasat pe locul 4 în segment.

În afara SUV-urilor, sectorul compact a înregistrat o creștere bună, cu un câștig de 18 la sută la 760.032 în timpul semestrului. Segmentul a fost condus de VW Golf, care a fost numărul 1, în ciuda unei mici scăderi a vânzărilor pe parcursul jumătății.

Creșterea a venit de la vânzătorul nr. 2 al segmentului, Skoda Octavia, care a înregistrat o creștere a vânzărilor cu 77 la sută în jumătatea anului.

Revenirea lui Octavia vine după ce anul trecut filiala cehă a Grupului VW a fost forțată să reducă producția din cauza problemelor legate de lanțul de aprovizionare.